Kundtjänst

Välkommen till oss!

Vi på Laxå Pellets kundtjänst finns på plats för att svara på dina frågor gällande beställningar, order eller övriga funderingar. Ring till oss eller fyll i vårt kontaktformulär som du finner längre ned på sidan. Hos oss är det sällan telefonkö och du får snabbt svar på dina frågor.

Är det första gången du besöker vår hemsida? Då vill vi tipsa om våra artiklar där du hittar mycket bra information om tex olika användningsområden för pellets och strö samt problemlösningar för en strulande pelletspanna mm.

Visste du att vi även är medlemmar i Pelletsförbundet? Pelletsförbundet jobbar med att stödja, stärka och stimulera pelletsbranschen. Läs gärna mer på deras hemsida!

Jennie Nyström Laxå Pellets

Jennie Ekström

Kundtjänst
jennie.ekstrom@laxapellets.se
Johanna Boberg Laxå Pellets

Johanna Boberg

Kundtjänst
johanna.boberg@laxapellets.se

Öppettider

Vår kundtjänst hjälper dig gärna!
Tel: 0584 – 444 160

order@laxapellets.se

Kundtjänstens öppettider är
Mån – Tor: 08.00 –  16.00

Fredagar: 08:00 – 15:00

Lunchstängt 12:00 – 13:00

Frågor & Svar

+
Hur gör jag en beställning?

För att beställa pellets hos oss så skapar du enkelt ett konto på vår hemsida.
Högst upp i högra hörnet pekar Du på ”logga in” och väljer där ”skapa konto”. Fyll sedan i alla uppgifter – klart att handla!

Saknar du mejladress? Du kan du alltid ringa oss så hjälper vi dig att lägga din order.

+
Hur lång är leveranstiden?

När du fyllt i alla dina uppgifter och skickat iväg dem till oss så går din beställning till vår ordermottagning på pelletsfabriken i Röfors, Laxå.  Normalt levererar vi hem till dig inom 1-10 arbetsdagar.

Vid tillfälligt förlängda leveranstider gäller inte de normala leveransvillkoren och ersättning för försenad leverans uteblir.

Lördagar, söndagar och övriga röda dagar räknas aldrig med i den uppskattade leveranstiden.

+
Måste jag vara hemma när jag får leverans?

Du behöver inte vara på plats när vi levererar. Våra chaufförer är mycket vana att arbeta själva och det löser sig ofta toppenfint.
I rutan ”Leveransinfo till chaufför” (i webbshopens kassa) beskriver du vart du önskar få din leverans placerad.
Markera gärna platsen med någon typ av skylt!

OBS! Vid beställning av bulk: Ditt pellets förråd/silo ska vara förberett direkt vid beställning (stäng eventuella luckor).

Leverans kan ske från kl 06 till kl 22. Du får ett SMS dagen före, så Du vet att de kommer.

+
Har jag någon ångerrätt när jag beställt?

Vid beställning av pellets/spånbalar gäller distans- och hemköpslagen. Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit leveransen.

Varan skall vara i lika bra skick som när den levererades, dvs oanvänd och med allt emballage. Om du utnyttjar ångerrätten så står du själv för både frakt och returfrakt.

En beställning som inte hunnits skickas ut bokar du av genom att ringa vår kundtjänst på telefon 0584-444 160 eller maila oss på order@laxapellets.se.
VIKTIGT att detta görs innan Du fått meddelande om att leveransen är på väg för att slippa onödiga avgifter.

+
Varför krävs det att jag har en e-postadress när jag beställer?

Det är till den angivna e-postadressen som orderbekräftelsen skickas när du gjort din beställning. Om du saknar en egen e-postadress och inte vill använda någon annans så finns det många gratistjänster på internet där du kan skaffa en adress, t.ex. Microsofts Hotmail eller Googles Gmail.

Vill du inte skapa en mejladress?
Ring oss så hjälper vi dig att lägga in din order manuellt i vårt system.

+
Vilka är förutsättningarna för att få en leverans?

Som köpare svarar du för fri framkomlighet till leveransplatsen och att tillfarten är snöröjd och sandad vintertid.
Minimum 3,5 m brett med fri höjd 4,5 m (grenfritt) samt bärighet för tung lastbil.

Leverans sker som regel alltid till Din folkbokförda adress om inget annat överenskommits.

 

+
Vad är bulk?

Bulkpellets/Ströpellets bulk är pellets i lösvikt helt enkelt. Bulkpelletsen levereras med hjälp av en bulkbil och blåses in i ditt förråd. (För att beställa detta krävs ett godkänt bulk-förråd med godkänd anslutning).

Pellets är en ömtålig produkt som kräver varsam hantering för att minimera slitage och därmed begränsa mängden smul. Genom att trycksätta ca 0,8-1 bar, förflyttas pelletsen i en slang från vår tankbil till ditt förråd eller silo. Ju kortare slang och avstånd till förrådet desto bättre. Då behövs mindre mängd luft sättas in, vilket ger en skonsammare hantering av din pellets.

+
Vad behöver man tänka på vid bulkleverans?
  • Ditt förråd/silo måste vara stängt när din beställning är gjord
  • Det måste kunna ta emot och rymma beställd mängd
  • Ha ett avluftningsrör så att luften som blåsts in vid leverans kan komma ut
  • Vara rengjort/städat från spånrester och damm
  • Skydda pelletsen från fukt, vara tätt, erhålla ventilation och bra avluftning.

Inblåsningsröret skall vid lodrät montering ha avstånd från mark mellan 130 och 150 cm och vid vågrät montering ska avståndet till mark inte överstiga 130 cm.

+
Kan jag beställa annan vikt på bulk?

Vid beställning av bulk finns en rullista med olika viktalternativ. Vill du beställa en vikt som inte finns i rullisten, välj närmsta vikt och lämna en kommentar i anteckningsfältet om exakt vikt och meddela även Laxå Pellets kundtjänst via mejl eller telefon.

Tänk på att den mängd Du beställer ska få plats redan dagen efter Du beställer. Leveranser sker inom 1-10 arbetsdagar.

+
Levererar ni i mitt område?

Laxå Pellets och Laxå Ströprodukter kan du hitta på många platser i hela Sverige. Med hjälp av våra återförsäljare så kan vi med glädje erbjuda pellets och ströprodukter till de flesta.

Du är alltid välkommen att ringa till oss om du är osäker på om vi levererar till just dig!

Vi leverera varken pall eller bulk till Gotland. Där har vi återförsäljare på pall.

 

+
Tillkommer det frakt vid köp av pall?

Vid köp av 4 pallar eller fler så är frakten gratis.

Fraktkostnad vid köp av färre pallar:

1 pall: 1000:-totalt

2 pall: 750:- totalt

3 pall: 500:- totalt

+
Tillkommer det frakt vid köp av bulk?

Vid köp av 3 ton bulk eller mer så är frakten gratis.

Vid köp av mindre mängd bulk är fraktkostnaden:

1,5ton: 1300:-

2,0ton: 850:-

2,5ton: 500:-

2,8ton: 360:-

+
Kan jag delbetala min pellets?

Det finns två olika alternativ för delbetalning:
3 månader eller 6 månader.
Båda alternativen är räntefria och det enda som tillkommer är en uppläggningsavgift som debiteras på den första delbetalningen.

3 månaders delbetalning kostar 180SEK och 6 månaders delbetalning kostar 360 SEK.

6 månaders delbetalning erbjuds vid minsta leverans av 3 pallar eller 3 ton bulk.
Vid 2 palls-leveranser erbjuds endast 3 månaders delbetalning.

Vid delbetalning av bulk kommer eventuella avvikelser mellan beställd och levererad kvantitet att justeras på den första delbetalningen.

Om betalning uteblir och vi måste skicka en påminnelse, (skickas via Preventia Finans) tillkommer en påminnelseavgift på 60 SEK per påmind faktura. Efter förfallodatum debiteras dröjsmålsränta med 8 %.

Om betalplanen trots påminnelse inte följs så förfaller hela den resterande skulden (dvs samtliga obetalda delbetalningar) till betalning och lämnas i sin helhet över till inkasso. Då tillkommer indrivningskostnader och räntor från respektive indrivningsföretag/myndighet.

+
Kan jag få beställningen till en annan adress?

Du kan få din beställning levererad till annan adress men då måste du kontakta vår kundtjänst innan du lägger din order.
Har vi fel leveransadress, och du kontaktar oss i efterhand kan du få betala en så kallad bom-avgift. Det är viktigt att vi har rätt leveransuppgift direkt från det att ordern läggs in.

Vi kollar alltid upp den nya leveransadressen innan vi godkänner bytet. Leverans kan inte ske till lägenheter, garagelängor eller boxadresser.

+
Kan man få E-faktura?

Har du den digitala brevlådan Kivra så kommer din faktura skickas till den, om du inte har Kivra sedan tidigare så är det enkelt att installera, läs gärna mer här.
Har du inte Kivra kommer fakturan skickas till den E-post som du registrerat hos oss.
Det är viktigt att du kontaktar oss om du bytt mejladress så att vi har korrekta uppgifter till dig.

+
Reklamera varor

Vi gör allt vi kan för att du ska vara nöjd med vår service, vårt bemötande och de produkter vi levererar. Trots det kan en situation uppstå där du inte är helt tillfredsställd med vårt åtagande eller vår produkt.

I så fall är vi angelägna om att du kontaktar oss så att vi får möjlighet att rätta till eventuella felaktigheter.
Om din order är skadad eller inte håller rätt kvalitet, vill vi självklart att du kontaktar oss. Detta bör göras skyndsamt efter din leverans, så att vi kan förebygga eventuella följdproblem.

Vi skapar då ett reklamationsärende och tillsammans försöker vi hitta en snabb och rimlig lösning på problemet.

Skriv till oss i formuläret för reklamation eller ring vår kundtjänst:  0584-444160

Bifoga/maila bilder som visar något av det som hänt. Ibland behöver vi också ta prover på pelletsen för att avgöra kvaliteten.

+
Kan man köpa Lantbruksströ av Laxå Pellets?

På marknaden idag finns lantbruksströ av många varianter. Vi på Laxå Pellets tillverkar Finspån. Finspån görs av dammreducerat och torkat sågspån från i huvudsak gran, en ren naturprodukt utan tillsatser.
Vårt Finspån har en mycket låg fukthalt som ger både en bra uppsugningsförmåga och minskar risken för att det fryser om det är så att du har lösdrift eller liknande.

Vårt Finspån är av mycket högra kvalitet än traditionellt Lantbruksströ.

+
Vad gör jag med mina tom-pallar?

Laxå Pellets använder engångspall som inte ingår i ett retursystem. Vi hänvisar till CPL 054-85 48 80.

De är ett företag som köper och hämtar upp pallar i hela Sverige. Både hos Dig som privatperson eller företag.

Ring de gärna!

+
Kutterspån till smådjur och gnagare?

Köper du Kutterspån från Laxå Pellets kan du vara trygg med en produkt av hög kvalitet. Laxå Kutterspån fungerar fint till även damm-känsliga djur så som kaniner, hamster, marsvin och andra små gnagare.
Kutterspånet innehåller inte några farliga ämnen utan är en ren naturprodukt.

+
Spån till höns?

Laxå Kutterspån och Laxå Finspån passar bra i hönshuset. Vill du ha en härlig fluffig känsla i dina höns-reden? Då skulle vi rekommendera Laxå Kutterspån. Laxå Kutterspån är ett mjukt och mysigt spån att kura ner sig i för hönorna.
Ett tips är att åka till din närmsta Jula-butik för att enkelt köpa hem en bal för att prova!

+
Jag vill köpa en stor leverans av spån, hur gör jag?

Är du på jakt efter en större leverans av spån, strö, ströpellets? För att du ska få det bästa priset av oss så rekommenderar vi dig att alltid ta kontakt med oss. Vi räknar gärna på frakt och olika lösningar för att du ska få den bästa möjliga servicen! Ring eller mejla oss gärna!

+
När kommer nästa kampanj?

Vi har kampanj lite då och då, det bästa är att registrera sig som kund på vår hemsida för att få erbjudande.

+
Hur blir jag Återförsäljare för Laxå Pellets?

Vi tar gärna emot återförsäljar-förfrågningar via vår mejl: order@laxapellets.se

+
Kan min leverans stå utomhus?

Vi rekommenderar alltid att alla våra produkter bör förvaras så torrt som möjligt. Alla produkter som levereras på pall är förpackade med en huv-plast. Öppnar du huv-plasten är det stor risk att fukt kommer in i produkterna och förstörs. Produkter som inte förvarats torrt kan ej reklameras.

+
Har Laxå Pellets Lantbruksströ?

Laxå Pellets tillverkar spånbalar som vi kallar Finspån. Detta är vår motsvarighet till lantbruksströ. Laxå Finspån är av riktigt hög kvalitet tillverkat av svenskt spån som vi förädlat med hjälp av en enorm sikt. Vi dammsuget allt spån, ser till att det är torrt och fint och packar det sedan i otroligt smidiga 19kg balar.

+
Spånpellets / ströpellets är det samma som värmepellets?

Vår ströpellets (även kallad spånpellets/stallpellets) innehåller rent svenskt spån som pressats ihop till pellets. Vår ströpellets är en ren naturprodukt utan tillsatser. Ströpelletsen försöker vi tillverka så ljus som möjlgt (för att det är trevligt med en ljus bädd tycker vi) därav kan ströpelletsen innehålla lite mer kutterspån är vanlig värmepellets. Du kan helt tryggt använda värmepellets i ditt stall men vi rekommenderar inte att elda med ströpelletsen.

+
Spån till smådjur?

Kutterspån brukar fungera utmärkt som bottenmaterial till smådjur som kaniner och marsvin då det dammar väldigt lite, suger upp fukt bra, är mjukt och roligt att gräva i. Kom dock ihåg att kutterspån inte passar så bra till långhåriga kaniner eller marsvin, så det fastnar i deras päls och kan vara svårt att få bort, då rekommenderar vi Laxå Finspån istället.

+
Hur bra är kutterspån som isolering?

Ska du isolera ditt hus så är kutterspån ett hållbart och naturligt val. Det är ett hygroskopiskt naturfiber vilket kan förhindra mögel bättre än oorganiska material. Tak, golv och väggar kan isoleras med hjälp av spånet. För dig som har ett äldre hus eller ekohus används ofta sågspån.

+
Kampanj på kutterspån?

Vi får ofta frågor om när nästa kampanj kommer vara.

Vi har inplanerade kampanjer utspritt över hela året. För mest uppdaterad info är det bästa om du ringer och frågar oss: 0584-4441660.

Kontakta oss

Använd gärna vårt formulär för att kontakta oss så återkommer vi inom kort.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Jennie Nyström Laxå Pellets

Jennie Ekström

Kundtjänst
jennie.ekstrom@laxapellets.se
Johanna Boberg Laxå Pellets

Johanna Boberg

Kundtjänst
johanna.boberg@laxapellets.se
Maria Wass Laxå Pellets

Maria Wass

Administration
maria.wass@laxapellets.se
Kicki Nykvist Laxå Pellets

Kicki Nykvist

Försäljningschef
kicki.nykvist@laxapellets.se
Maria Hård Laxå Pellets

Maria Hård

Ekonomichef
maria.hard@laxapellets.se
Tomas Stenlund Laxå Pellets

Tomas Stenlund

Produktion och Logistikchef
tomas.stenlund@laxapellets.se
Kent Torwald Laxå Pellets

Kent Torwald

VD
kent.torwald@laxapellets.se
Ludde Laxå Pellets

Ludde

Praktikant

Kundnöjdhet Laxå Pellets kundtjänst

För oss på Laxå Pellets är kundnöjdhet en viktig del av vår verksamhet – både när det gäller att producera värme- och ströpellets med hög kvalitet och vår kundservice.

För oss är kundnöjdhet en viktig del av vår verksamhet. Det är lika viktigt för oss att producera pellets med hög kvalitet som att ha en bra kundservice. Vi är kända för en snabb kundservice utan telefonköer eller olika tryckval. Hos oss får du prata med rätt person direkt och det vi inte vet tar vi snabbt reda på.
Vi uppskattar era tankar och feedback, kontakta gärna oss om just Du har åsikter eller idéer! Laxå Pellets kundtjänst jobbar hela tiden för att utveckla verksamheten.

Vi hoppas så klart att just Du ska känna dig välkommen i vårt varma härliga pellets-gäng!